top of page

We gaan samen op zoek naar de oorzaak van uw klachten. Dit kan via een podologisch onderzoek of via een podologische voetverzorging.
Hieronder staan enkele klachten waarvoor u bij een podoloog terecht kan:

• Abnormaal stappatroon of looppatroon

• Preventie bij sporters

• Klachten aan de voeten of knieën bij sporters

• Laterale enkel instabiliteit​ / inversietrauma / ankle sprain

• Door het vaak omslaan van de voeten worden de pezen rondom de enkel lakser.​ Dit komt meestal door een foutief stappatroon.

• Scheenbeenvliesontsteking / Mediaal Tibiaal stress syndroom

• Dit is een ontsteking van het scheenbeen door een te grote belasting van desbetreffende spieren en /of pezen...​

• Holvoet / Pes cavus

• De wreef van de voet is zeer hoog / uitgesproken. Daardoor gaan de spieren ook wat meer gespannen staan en kan je klauwtenen ontwikkelen.​

• Platvoet / ​Pes plano valgus

• Hierbij is het hielbeen naar binnen gekanteld ​in combinatie met het lager worden van de voetboog.

• Sinus Tarsi syndroom

• Dit een holte tussen twee botstructuren aan de buitenzijde van de voet​. De zenuw in die holte kan gekneld geraken tussen de botstructuren. Dit kan voorkomen bij mensen die vaak hun voet omslaan of door een foutief stappatroon.

• Tarsaal Tunnel syndroom​

• Compressie van een zenuw aan de binnenzijde van de voet/enkel. Dit geeft een stekende en / of brandende pijn. ​

• Lopers knie / ​iliotibiale band syndroom

• Een overbelastingsletsel (door wrijving) ​aan de buitenzijde van het been. Dit kan starten aan de heup en uitstralen naar de knie. Dit komt veel voor bij sporters, het lopen op een bergachtig terrein met voornamelijk bergaf lopen kan dit in de hand werken. Een beenlengteverschil of O-benen kunnen dit ook veroorzaken.

• Laterale knie pijn.

• Pijn aan de buitenzijde van de knie. Dit komt door de stand van de knie​.

• Mediale knie pijn​

• Pijn aan de binnenzijde van de knie. Dit komt door de stand van de knie.​

• Patella femoraal pijn syndroom ​

• Dit is pijn rond de knieschijf. Eén van de oorzaken is dat de knieschijf niet goed glijdt in de groeve bij het strekken en buigen van de knie. Dit kan ook komen door een verkeerde belasting of overbelasting van de knie.​​

• Peesontstekingen, overbelastingsletsels

• Achillespees Tendinopathie​

• Een ontsteking op de achillespees. Dit kan komen door een foute opwarming / stretching​ of een foutief stappatroon. De zone die het frequentst is aangetast, bevindt zich achteraan de hiel waar de pees aanhecht aan het hielbeen.

• Dysfunctie / Tendinopathie Tibialis Posterior pees​​

• De pees klemt in en is gevoelig ter hoogte van de binnenenkel. De spierfunctie zakt weg en de achtervoet kan verder wegzakken naar binnen. Dit kan komen door een overmatige belasting en / of foutief stappatroon.​

• Fasciitis plantaris

• Dit is een ontsteking van het peesblad die onderaan de voetzool loopt​. Als deze ontsteking langdurig is en chronisch wordt kan er ook verkalking optreden aan het hielbeen waar de pees aanhecht. Dit resulteert dan in een extra botvorming op het hielbeen ofwel hielspoor genoemd. De mogelijke oorzaken zijn overbelasting of langdurige belasting, maar ook verkeerde schoenen of een foutief stappatroon kan dit in de hand werken.

• Morbus Sever​

• Deze aandoening komt voor bij kinderen van 6 tot 14 jaar. Dit is een ontsteking aan de achterzijde van het hielbeen ​door een te grote trekkracht van de kuitspieren. De kinderen zijn volop in groei waardoor er een verhoogde spanning op de groeischijf optreedt.

• Peroneus pees tendinopathie â€‹

• Dit is een peesontsteking aan de buitenzijde van de enkel. Dit kan voorkomen door overmatige belasting of een foutief stappatroon. ​

• Osgood-Schlatter​

• Komt vooral voor bij jongeren rond de 13 à 15 jaar. Dit gaat over een overbelastingsletsel van de patellapees onder de knieschijf. Dit komt voornamelijk door een overbelasting en te snel groeien.​

• Patella pees tendinopathie​

• De pees onderaan de knieschijf is gevoelig of pijnlijk. Meestal door overbelasting of verzwakte spieren of een verkeerd stappatroon. Het komt vaker voor bij springsporten. â€‹

• Scheefstand tenen zoals hamer- of klauwtenen

• Hamerteen​

• Dit is een standsafwijking van de teen waarbij ​het eerste gewricht (PIP-gewricht) gestrekt is en het tweede gewricht (DIP-gewricht) van de teen geplooid.

• Klauwteen

• Dit is een standsafwijking van de teen waarbij ​het eerste gewricht (PIP-gewricht)  en het tweede gewricht (DIP-gewricht) van de teen geplooid is.

• Platvoeten bij kinderen

• Hielpijn, voorvoetspijn

• Doortrapte hiel / Fat Pad atrofie â€‹

• Dit kenmerkt zich in een doortrapt gevoel aan de onderkant van de hiel. Het vetkussentje onderaan de hiel om de schokken op te vangen is aan het atrofiëren / verdunnen.​ Dit kan gepaard gaan met zichtbare kleine vetbolletjes aan de zijkant van de hiel. Dit komt meestal voor als we ouder worden of als we de voeten veel gebruiken door veel recht te staan of veel te stappen met een foutief stappatroon.

• Haglund exostose

• Een extra botaangroei achteraan op de hiel. Dit kan komen door een te grote wrijving op de hiel (eventueel door verkeerde schoenen) maar ook van te korte kuitspieren.​

• Hallux abducto valgus​

• Dit is een standsafwijking van het grote teengewricht​. Dit kenmerkt zich met een grote bult op de zijkant van de voorvoet en de grote teen die naar binnen groeit. Een goede drukverdeling met goede schoenen zijn hier heel belangrijk.

• Functionele hallux limitus ​

• Het gewricht onder de grote teen is gelimiteerd in beweging. Dit kan veel andere klachten in de hand werken.​

• Metatarsalgie​

• Een verzamelnaam voor pijnlijke klachten aan de onderzijde van de voorvoet. Meestal het gevolg van het doorzakken van de voorvoetboog.​

• Mortons Neuralgie​

• Bij deze aandoening wordt er een zenuw gekneld tussen twee voetbeentjes​. Gaat vaak gepaard met het doorzakken van de voorvoet. Dit kan een stekende en / of brandende pijn veroorzaken. Vermijd hier zeker te smalle schoenen.

• Sesamoïditis​

• Pijn aan 2 kleine botstructuren aan de onderkant van de grote teen. Dit kan komen door trauma of overbelasting.

• Hielspoor

• Dit is een extra botaangroei onderaan het hielbeen.​ Dit komt meestal door een te hoge trekkracht aan het hielbeen van het peesblad onderaan de voetzool.

• Overmatige en pijnlijke eelt

• Door overmatige druk en wrijving op dezelfde plaats wordt er extra huid aangemaakt als beschermingsreactie van het lichaam​.

• Likdoorns / eksterogen​​

• Eelt die naar binnen groeit door een te grote piekdruk op één plaats.​

• Ingegroeide nagels

• De grootste oorzaken hiervan zijn een foutief knippatroon en een convexe nagelplaat. Knip de teennagel altijd recht af of in een U-vorm (hoekjes langer dan het midden).​